۱۴۰۳-۰۲-۱۳ ۵:۴۶ ق.ظ

محمد رستمی صفا مالک کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

محمد رستمی صفا موسس گروه صنعتی صفا در خرداد ۱۳۲۶ در خانواده ای صنعتگر و بازرگان در محله خانی آباد تهران چشم به جهان گشود، پدر وی از فعالان صنعت و تجارت فولاد بود و زمانیکه ۱۱ سال داشت پدرش به دلیل بیماری قلبی برای مدتی دست از کار کشید و محمد که تنها پسر خانواده بود تصمیم گرفت مانع از وقفه در کار پدر گردد.

پایه‌ریزی زیرساخت‌های تولید پروفیل و لوله‌های فولادی کشور توسط محمد رستمی صفا

اولین‌ کارخانه‌ای‌ که در ایران‌ به‌ تولید پروفیل‌ پرداخت، ‌«شرکت‌ صنعتی‌ سپنتا» بود که‌ فعالیت‌ خود را در سال‌ 1340 آغاز نمود و تولید پروفیل‌ توخالی‌ را به‌ بازار داخلی‌ عرضه‌ داشت‌. متعاقب‌ آن‌ با تلاش‌ متخصصین‌ و کارشناسان‌ وقت‌، در سال‌ 1342 پس‌ از نصب‌ دستگاه‌ ساخت‌ لوله‌ درزجوش‌، اقدام‌ به‌ تولید لوله‌ نمود. در فواصل‌ سال‌های‌ 1340 الی‌ 1352 تعداد تولیدکنندگان‌ لوله‌ و پروفیل‌ به‌ 9 واحد در کشور رسید. تا سال‌ 1357 تعداد واحدهای‌ تولیدکننده‌ لوله‌ و پروفیل‌ فولادی‌ به‌ 11 کارخانه‌ رسید، ضمناً در سال 1389 تعداد تولیدکنندگان عضو این سندیکا به 93 واحد افزایش یافته است.

محمد رستمی صفا از سال 1347 روند کاری خود را از تجارت به تولید تغییر و فعالیت خود را در صنعت تولید جرثقیل‌های صنعتی، سازه‌های فلزی و لوله و پروفیل آغاز نمود. وی همیشه در تلاش برای راه‌اندازی زیرساخت‌های واحدهای صنعتی تولید لوله و پروفیل بوده است و در سال 1354 با هدف گسترش فعالیت‌های خود در زمینه تولید لوله و پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی کارخانه گروه صنعتی آمل را در شهر آمل تأسیس نمود.

ایشان طی دوران فعالیت تولیدی خود در این کارخانه، افتخار نوگرایی، توسعه و نوسازی این کارخانه را داشته است و بیشترین قسمت خطوط تولید و ماشین‌آلات خود را، با این دید که متخصصان بومی و داخلی ایرانی استعدادهای نهفته­ای دارند و می­توان به آن­ها اتکا نمود، در بخش ماشین‌سازی کارخانه توسط این عزیزان ساخته یا تکمیل نموده است.

محمد رستمی صفا
                                                                       مراسم قهرمانان صنعت – سال 1389

پس از این تجربه ارزشمند در 17 دی ماه سال 1363، سهامدار و سپس در 14 اردیبهشت سال 1364، مدیر عامل شرکت نورد و پروفیل ساوه شد که لوله‌های تا اندازه 20 اینچ را در این کارخانه تولید نمود و برای افزایش تولید لوله‌هایی با اقطار بزرگ‌تر جهت توسعه این کارخانه و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه توسعه زیرساخت کشور، کارخانه نورد و لوله صفا را در سال 1370 در شهرستان ساوه تأسیس نمود که لوله‌های تا قطر 120 اینچ (3000 میلی‌متر) را در این کارخانه تولید می‌نماید که امروزه مجموع کارخانجات نورد و پروفیل ساوه و کارخانجات نورد و لوله صفا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوله‌های فلزی از نظر تنوع بالای تولید و کمیت در جهان مطرح است.

 

بیشتر بخوانید:   کلاس های آموزشی کسب و کار در کتابخانه‌های زنجان برگزار می‌شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اکنون کارخانجات نورد و لوله صفا بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه نورد و تولید کننده لوله‌های فلزی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انتقال فراورده‌های نفتی، آب و فاضلاب در خاورمیانه است که این واحد افتخاری بزرگ برای کشورمان ایران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید :نقش کارآفرینان در اقتصاد کشورها

محمد رستمی صفا با تجربه 7 دهه فعالیت صنعتی و سابقه خانوادگی 185 ساله در حوزه صنعت توانسته است یکی از نخبگان صنعتی کشور در جهت مهیا نمودن زیرساخت‌های تولید لوله و پروفیل، کارآفرینی، نوآوری صنایع متعدد، همچون پروفیل‌سازی از دهه 50 و آورنده تکنولوژی‌های تولید لوله‌های قطور در دهه 80 و احداث کننده خطوط تولید با تکنولوژی روز دنیا در صنعت لوله‌سازی با متخصصان بومی و داخلی در کشور می‌باشد که همیشه در تکاپو برای آبادانی کشور بوده است.

شروع فعالیت شخصی در تجارت فولاد و ورود به عرصه تولید

محمد رستمی صفا ورود به بازار کار و فعالیت تجاری خود را به ‌صورت متمرکز و گسترده از سال 1337 و در سن یازده سالگی آغاز نمود. ایشان با توجه به دید و افکار بلند، خودکفایی و عِرق به تولید ملی، بومی­سازی و داخلی­سازی محصولات، روند فعالیت خود را تغییر داده و با ورود به عرصه تولید از سال ۱۳47 ورود به این بازار و صنعت لوله و پروفیل را آغاز نمود.

محمد رستمی صفا با بهره­مندی از تجربیات فراوان برای تهیه و توزیع انواع محصولات فولادی، توانست نقش ارزشمندی را در تأمین نیازهای صنعت کشور در آن زمان ایفا نماید. او در این مسیر هیچ‌گاه مشکلات را بیان نکرده، بلکه مدیریت کرده و باور دارد مدیریت، هنر چیرگی بر مشکلات است. لذا شعار اندیشه صفا، ایران خودکفا را سرلوحه و شعار مجموعه تجاری صنعتی صفا قرار داده و در این راه بین سخت‌تر و سخت‌ترین، سخت‌ترین را انتخاب می­نماید.

بیشتر بخوانید:   لزوم توجه کشورهای عضو اکو به تجارت درون‌ گروهی

حاصل تلاش، اعتقاد و باور این کارآفرین نمونه، رفع نیازهای صنعتی کشور، حضور گسترده در عرصه صادرات و ایجاد نام درخشان و معتبر در صنایع لوله و پروفیل فولادی ایران و جهان است. در ادامه به معرفی و تأسیس گروه صنعتی صفا و شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ با تلاش‌های بی‌شائبه این کارآفرین پرداخته شده است.

کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

در سال1350 زمینی جهت احداث کارخانجات نورد و پروفیل ساوه در شهرستان ساوه و جاده سلفچگان اختصاص داده شد که نهایتاً در سال 1352 شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با هدف تولید انواع لوله و پروفیل‌های فولادی و اشتغال‌زایی 150 نفر و ظرفیت    50000 تن در سال به بهره‌برداری رسید و در صنعت نورد و پروفیل و تولید انواع لوله و انواع مقاطع فولادی، فعالیت این کارخانه و شرکت آغاز گردید.

محمد رستمی صفا با تجربه آغاز تولید در ابتدای سال 1347 با توجه به نیاز روزافزون بازار به مصرف لوله و پروفیل در سال 1364 با در اختیار گرفتن بخش عمده سهام شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، مدیریت این شرکت را که در آن تاریخ دارای 160 نفر پرسنل بود و با ظرفیت تولید 30،000 تن در سال به عهده گرفت. اکنون این کارخانه با ظرفیت تولید 2،000،000 تن در سال و بیش از 1500 نفر پرسنل متخصص به عنوان تنها کارخانه تأثیرگذار بر بازار لوله و پروفیل کشور و نیز اولین صادرکننده مقاطع فولادی از ایران به سراسر کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه مشغول به کار است.

بیشتر بخوانید:   چگونه برای محصول تولیدی خود بازاریابی کنیم؟ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اجرای فعالیت‌های توسعه بازار این شرکت باعث گردیده تا این شرکت در حوزه­های مختلف بازار همچون انرژی، ساخت‌وساز و ساختمان، لوازم‌خانگی، ادوات کشاورزی و خودروسازی و … حضوری موفق و همچنین رشد پایداری را تجربه نماید.

محصولات کارخانجات نورد و پروفیل ساوه پاسخگوی دامنه زیادی از نیازهای مشتریان طبق استانداردهای ویژه می‌باشد. کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با دارا بودن 28 خط تولید و چندین خط تولید در حال احداث، بزرگ‌ترین کارخانه تولید پروفیل کشور و جهان می­باشد که در صورت فعالیت تمامی خطوط آن علاوه بر اشتغال‌زایی، تأمین کننده 70 درصد نیاز بازار کشور خواهد بود.

تا این لحظه محصولات این کارخانه به کشورهایی از قاره‌های اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه، اقیانوسیه و کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) صادر شده و مسبب ارزش افزوده برای کشور گردیده است. هم‌اکنون محصولات این شرکت در صنایع کلیدی و زیرساخت‌های اساسی کشور همچون انتقال گاز، آب، نفت و پتروشیمی، مقاطع صنعتی مربوط به قطعات خودرو و موتورسیکلت، انواع پروفیل­ها و مقاطع ساختمانی، ساخت ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی، صنایع لوازم‌خانگی و اداری و … کاربردهای وسیعی را دارا می­باشد.

https://sobhekarafarin.ir/?p=981

مرتبط نوشته ها